Táci Polgárőr Egyesület

MENÜ

TÁCI

POLGÁRŐR

EGYESÜLET

A L A P S Z A B Á L Y

Alakulás: 2006.  augusztus

Utolsó módosítás: 2010. január 24.

 

 


- 1 -

Táci   Polgárőr  Egyesület

8121 Tác, Kossuth u. 129.

tacpo@citromail.hu

 

 

 

 

Az Táci Polgárőr Egyesület (a továbbiakban: Egyesület) Közgyűlése az Egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény és a Közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény alapján, továbbá többek között a Polgárőrségről szóló 2006. évi LII. törvényre is figyelemmel 3/2010 Kgy. számú határozatával Alapszabályát az alábbiakban állapítja meg egységes szerkezetben:

 

 

 

 

1.      Általános rendelkezések................................................................................................  2


2.      Az Egyesület célja..........................................................................................................  4

3.      Az Egyesület tevékenységei...........................................................................................  4

4.      Az Egyesület felépítése, szervei.....................................................................................  5

5.      Az Egyesület tagsága.....................................................................................................   5

6.      A Közgyűlés....................................................................................................................   8

7.      Az Elnökég..................................................................................................................... 10

8.      A Felügyelő Bizottság.................................................................................................... 11

9.      Az Elnök......................................................................................................................... 12

10.    Az Elnökhelyettes........................................................................................................... 13

11.    A Tikár........................................................................................................................... 14

12.    Összeférhetetlenség........................................................................................................ 14

13.    Az Egyesület gazdálkodása........................................................................................... 15

14.    Vegyes rendelkezések.................................................................................................... 17




 

- 2 -

 

 

EGYESÜLETI ALAPSZABÁLY

 

 

1.  ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

 

 

1.1. Az Egyesület neve: Táci Polgárőr Egyesület

 

1.2. Az Egyesület székhelye:   Tác, Kossuth u. 129.

1.3 Az Egyesület tevékenysége Tác  település közigazgatási területére,  valamint az Országos Polgárőr Szövetség tagegyesületeként együttműködési megállapodásokban foglalt helyiségekre alkalmanként.

 

1.4. Bejegyzésének ideje: 2006 . augusztus 31., határozat száma: FM. Bíróság Pk. 60.102/2006/6.

 

1.5. Az Egyesület bélyegzője: téglalap alakban:                  Táci Polgárőr Egyesület

8121 Tác, Kossuth  . u. 129.

Adószám: 18499216-1-07

Bankszámla szám: 57800253-10005295

 

 

 

 

 

1.6. Az Egyesület jelvénye, lógója:

 

 

1.7. Jogállása:

Az Egyesület önálló jogi személy, közhasznú szervezet; mely a Polgárőrségről szóló 2006. évi LII. törvény hatálya alá tartozik, az Egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény, továbbá a Közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény alapján a demokratikus önkormányzatiság elvén működik, nyilvántartott tagsággal rendelkezik.

1.8. Az Egyesület működési alapelvei:

1.8.1. Az Egyesület egyházi és politikai tevékenységet nem folytat, szervezete egyházaktól és pártoktól független, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól anyagi támogatást nem fogad el.

1.8.2. Az Egyesület nem zárja ki, hogy a tagjain kívül tevékenységét más is megismerhesse, közhasznú szolgáltatásaiból más is részesülhessen. Az Egyesület működése nyilvános. Az Egyesület szolgáltatásairól, azok igénybevételének módjáról rendszeresen hirdetményt tesz közzé saját honlapján.

1.8.3. Az Egyesület működése során keletkező iratokba -- kivéve azokat az iratokat, melyek tartalmának külső személyek általi megismerése mások vagy az Egyesület jogát, jogos érdekét veszélyezteti -- az elnökkel előre egyeztetett időpontban -- felügyelet mellett -- bárki bármikor betekinthet, azokról saját költségén másolatot kérhet.

- 3 -

1.9. A szervezet által végzendő tevékenység közhasznú az 1997. évi CLVI. tv. 26. § c) bekezdésének számozása és meghatározása alapján:

 

1.10.1. nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés, (4. pont)

1.10.2. környezetvédelem, (9. pont)

1.10.3. gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági  érdekképviselet, (10. pont)

1.10.4. közrend és közlekedésbiztonság védelme, önkéntes tűzoltás, mentés, katasztrófa-elhárítás, (15. pont)

1.10.5. közhasznú szervezetek számára biztosított – csak közhasznú szervezetek által

igénybe vehető – szolgáltatások, (20. pont)

1.10.6. bűnmegelőzés és az áldozatvédelem (23. pont)

1.10. Az Egyesület az 1.10. pontban foglalt közhasznú tevékenysége során


11.1.1. a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 1.§ (2) bekezdésének

f) pontjában, a 2.§ (1) bekezdésében;

 

11.1.2. a helyi Önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény

8. § (1) bekezdésében;

11.1.3. a Polgárőrségről szóló 2006. évi LII. törvény 2. § (1)-(7) bekezdéseiben és

6. § (1) bekezdés a)-g) pontjaiban;

 

meghatározott állami közfeladatot lát el a rendőrségi törvény a 2.§ (2) bekezdésének a) és c) pontja és a 101.§ (1) bekezdés f) pontja alapján, illetőleg az önkormányzati törvény 8.§ (5) bekezdésében foglaltak alapján, valamint a polgárőr törvény 1.§ (1)-(2) bekezdései és a 2.§ (1) bekezdése alapján közfeladatot lát el.

 

 

 

2.  AZ EGYESÜLET CÉLJA

 

 

2.1. A települések közrendjének és közlekedésbiztonságának javítása-, a bűncselekmények megelőzése-, a baleset-megelőzés-, a gyermek- és ifjúságvédelem-, az áldozatvédelem-, valamint a környezetvédelem érdekében önkéntes munka végzése a Magyar Köztársaság alkotmányos rendjével összhangban.

 

2.2. A szubjektív biztonságérzet javítása érdekében hatékony együttműködés megvalósítása és fenntartása Aba Önkormányzatával, az illetékességi területén működő rendőri szervekkel, a Fejér Megyei Polgárőr Szövetséggel és az Országos Polgárőr Szövetséggel, társadalmi és gazdálkodó szervezetekkel, közreműködés hasonló feladataik, vállalásaik végrehajtásában.

 

2.3. Az ismertté vált bűncselekmények számának mérséklésének segítése, a települési vagyonvédelem és a közterületek rendeltetésszerű használatának ellenőrzése, a szabálysértések megelőzése és jelzése.

 

 

- 4 -

 

 

 

2.4. Az állampolgárok, a helyi lakosság és azok közösségei valamint a bűnüldöző és rendvédelmi szervek, szervezetek közötti bizalom és együttműködés erősítése.

 

2.5. A Szomszédok Egymásért Mozgalom (a továbbiakban: SZEM) népszerűsítése, az e tevékenységekre vonatkozó ajánlások, javaslatok véleményezése, kidolgozása és közvetítése.

 

2.6. Az Egyesület tevékenységét érintő körben tájékoztatás, felvilágosítás, tapasztalatok átadása, oktatások megszervezése, bűn- és baleset megelőzési kiadványok népszerűsítése, segédletek készítése, terjesztése.

 

2.7. A polgárőr mozgalom népszerűsítése, fejlődésének segítése, hazai és külföldi azonos profilú szervezetekkel kapcsolatlétesítés és a kapcsolatok folyamatos ápolása.

3.  AZ EGYESÜLET TEVÉKENYSÉGEI

 

 

3.1. A Polgárőrségről szóló 2006. évi LII. törvényben foglaltaknak megfelelően szervezi és összehangolja tagjainak a közös célok érdekében kifejtett tevékenységét.

 

3.2. Kezdeményezi és fenntartja Tác Önkormányzatával, a rendőri szervekkel, a megyei és az Országos Polgárőr Szövetséggel való együttműködést, azokkal az Egyesület céljainak megvalósítása érdekében folyamatosan kapcsolatot tart.

 

3.3. Az Egyesület céljai megvalósítására irányuló tevékenysége körére vonatkozó törvényekben és az együttműködési megállapodásokban foglaltak maradéktalan szem előtt tartásával, azokat nem csorbítva jár el.

 

3.4. Polgárőri figyelő- és járőrszolgálatot szervez és segíti a rendőri szervek bűnfelderítő munkáját.

 

3.5. Vagyonvédelmi tevékenységet végez, segíti az ilyen engedéllyel és szerződéssel rendelkező cégek munkáját.

 

3.6. Tevékenységi körében szervezi a polgári lakossággal, az állampolgárok  közösségeivel, a települési önkormányzattal, a bűnüldöző és rendvédelmi szervek, szervezetek gazdálkodó szervezetekkel való kapcsolattartást, információáramlást.

 

3.7. A rendelkezésre álló eszközökkel segíti az Egyesület céljaihoz kötődő bűnmegelőző tevékenységeket és ezek eredményeinek nyilvánosságra kerülését, ismeretterjesztő, propaganda tevékenységet végez a lakosság körében.

 

3.8. Megfelelő képesítéssel rendelkező tagok részvételével, együttműködési megállapodás alapján oktatási és nevelő tevékenységet folytat a polgárőr mozgalom programjainak keretén belül.

 

3.9. Közreműködik környezet- és természetvédelmi feladatok végrehajtásában.

 

 

 

 

 

- 5 -

 

4.  AZ EGYESÜLET FELÉPÍTÉSE, SZERVEI

 

4.1. Az Egyesület szervezeti felépítése:

- Tagság

- Közgyűlés

- Elnökség

- Felügyelő Bizottság

 

4.2. Az Egyesület szervei:

4.2.1. Az Egyesület döntéshozó szervei a Közgyűlés és az Elnökség;

4.2.2. Az Egyesület belső felügyelő, ellenőrző szerve a Felügyelő Bizottság;

4.2.3. Az Egyesület vezető tisztségviselői az Elnök és az Elnökhelyettes.

 

 

5. AZ EGYESÜLET TAGSÁGA

 

 

5.1.      Az Egyesületi tagság típusai

5.1.1. Az Egyesület tagjai

a) rendes tagok;

b) pártoló tagok;

c) tiszteletbeli tagok.

5.1.2. Egy természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság csak egy tagságtípussal lehet tagja az Egyesületnek.

5.2.      A tagsági jogviszony keletkezése

5.2.1. Az Egyesület nyílt szervezet, tagja lehet bármely természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, amennyiben az Egyesület kitűzött céljaival, tevékenységeivel és szellemiségével egyet ért, továbbá jelen Alapszabályt és az Egyesület egyéb belső szabályzatait elfogadja, azokat magára nézve kötelezően betartandóknak ismeri el.

5.2.2. Az Egyesület tagja lehet az a természetes személy, aki magyar állampolgár, aki a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvényben meghatározottak szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkezik, vagy aki a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény hatálya alá tartozik és bevándorolt vagy letelepedett jogállású, illetve tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

- 6 -

5.2.3. Az Egyesület tagja lehet az a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, aki Magyarországon székhellyel vagy legalább egy nyilvántartott telephellyel és a magyar állami adóhatóság, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal által kiadott adószámmal rendelkezik.

5.2.4. Az Egyesület rendes tagja lehet minden természetes személy, aki részt kíván venni az Egyesület tevékenységében; a kitűzött célok érdekében önként, saját szabadidejében aktívan tenni kíván, 18. életévét betöltötte és büntetlen előéletű. A rendes tagsági jogviszony keletkezhet a tagjelölt belépési szándékának Elnökség általi elfogadásával, amelyről a legközelebbi Közgyűlést tájékoztatni kell.

5.2.5. Az Egyesület pártoló tagja lehet minden természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, aki az Egyesületet egyszeri vagy rendszeres anyagi, technikai vagy egyéb támogatásban részesíti. A pártoló tagsági jogviszony a pártoló tagjelölt belépési szándékának Elnökség általi elfogadásával keletkezik.

5.2.6. Az Egyesület tiszteletbeli tagja lehet minden természetes személy, aki kimagasló szakmai vagy társadalmi értékei alapján, hírnevével támogatja az Egyesületet. A tiszteletbeli tagsági jogviszony a tiszteletbeli tagjelölt Közgyűlés általi felkérésével és annak a tiszteletbeli tagjelölt általi elfogadásával keletkezik.

5.2.7. Az Elnökség tagfelvételre vonatkozó elutasító határozata ellen a tagfelvételt kérelmező személy az írásbeli értesítés kézhezvételétől számított 15 naptári napon belül a Közgyűlésnek címzett írásbeli kifogással élhet. A kifogás benyújtása esetén a személy tagfelvételi kérelméről az Alapszabály 6.6. pont i) alpontja alapján a Közgyűlés dönt.

5.3.      A tagok jogai

5.3.1. Az Egyesületen belül tagságtípusonként a tagok jogai egyenlők.

5.3.2. Az Egyesület valamennyi tagját megillető jogok:

 

a) a tagok részt vehetnek az Egyesület rendezvényein;

b) a tagok igénybe vehetik az Egyesület szolgáltatásait;

c) a tagok bármikor betekinthetnek az Egyesület működése során keletkező

iratokba, azokról az Egyesület költségén másolatot kérhetnek;

d) a tagokat tagsági jogviszonyuk miatt elszenvedett jogsérelem, joghátrány

fennállása esetén jogvédelem illeti meg.

 

5.3.3. Az Egyesület rendes tagjait megillető jogok:

a) a rendes tagok a Közgyűlés ülésein szavazati joggal vesznek részt;

b) a rendes tagok választók és választhatók az Egyesület bármely

tisztségére;

c) a rendes tagokat vállalt feladataik törvényes ellátása során elszenvedett

jogsérelem, joghátrány fennállása esetén jogvédelem illeti meg;

 

 

- 7 -

 

d) a rendes tagok kérhetik az Egyesülettől a vállalt feladataik ellátása során

felmerülő jogos, igazolható költségeik részben vagy egészben történő

megtérítését.

 

5.3.4. Az Egyesület pártoló- és tiszteletbeli tagok a Közgyűlés ülésein tanácskozási joggal

vesznek részt.

 

5.4. A tagok kötelezettségei

 

5.4.1. Az Egyesületen belül tagságtípusonként a tagok kötelezettségei egyenlők.

 

5.4.2. Az Egyesület valamennyi tagját terhelő kötelezettségek:

a) a tagok kötelesek betartani az Alapszabályban és az Egyesület egyéb belső

szabályzataiban előírtakat;

b) a tagok kötelesek betartani a Közgyűlés vagy Elnökség határozataiban

előírtakat;

 

c) a tagok a kötelesek megjelenni a Felügyelő Bizottság idézésére;

d) a tagok kötelesek a tudomásukra jutott, Egyesülettel kapcsolatos

információkat bizalmasan kezelni;

 

e) a tagok mindenkor kötelesek az egyesület tagjához méltó, törvénytisztelő

állampolgári magatartást tanúsítani.

 

5.4.3. Az Egyesület rendes tagjait terhelő kötelezettségek:

a) a rendes tagok fizessék be a Közgyűlés által megállapított tagdíjat;

b) a rendes tagok folyamatosan vegyenek részt az Egyesület munkájában;

c) a rendes tagok teljesítsék önként vállalt feladataikat;

d) a rendes tagok a birtokukba kerülő egyesületi vagyontárgyakat óvják,

lehetőségeik szerint gyarapítsák.

5.4.4. Az Egyesület pártoló tagjait a 5.4.2 pont és 5.4.3. pont  a)  alpontjaiban leírt kötelezettségek terhelik

5.4.5. Az Egyesület tiszteletbeli tagjait kizárólag a 5.4.2 pontban leírt kötelezettségek terhelik.

5.5.      A tagsági jogviszony megszűnése

 

5.5.1. Megszűnik a tagsági jogviszony:

a) a tag kilépésével;

b) a tag kizárásával;

c) természetes személyek esetében a tag halálával;

 

- 8 -



d) jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok

esetében annak jogutód nélküli megszűnésével.

5.5.2. A kilépés az Elnökséghez történő írásbeli bejelentéssel egyező időponttól hatályos.

5.5.3. A Elnökség, illetve a Közgyűlés kizárhatja az Egyesületből azt a tagot, aki:

 

a) az Egyesület céljával, szellemiségével, az Alapszabállyal és egyéb belső

szabályzataival össze nem egyeztethető magatartást tanúsít;

b) szándékos bűncselekményt követ el;

c) önhibájából nem tud az Egyesülettel szemben fennálló elszámolási

kötelezettségének eleget tenni;

d) nyilvánosan erkölcstelen vagy egyébként olyan életvitelt folytat, amely

alkalmas arra, hogy másokban megbotránkozást keltsen;

e) cselekedetével, magatartásával súlyosan sérti az Egyesület érdekeit, jó

hírnevét, veszélyezteti annak célját.

5.5.4. A kizárásra vonatkozó határozat meghozatala előtt az Elnökségnek kötelessége lehetőséget biztosítani a kizárni szándékozott tagnak megvédenie magát, illetve meghallgatni őt. Az Elnökség kizárásra vonatkozó határozata ellen a kizárt tag az írásbeli értesítés kézhezvételétől számított 15 naptári napon belül a Közgyűlésnek címzett írásbeli kifogással élhet. A kifogás benyújtása esetén a határozat végrehajtását -- a Közgyűlés döntéséig -- az Elnök köteles felfüggeszteni.

5.5.5. A tag halála vagy jogutód nélküli megszűnése esetén az Elnökség a tények tudomására jutását követő 90 naptári napon belül, határozatban szünteti meg a tag tagsági jogviszonyát.

 

 

6.  A KÖZGYŰLÉS

 

 

6.1. Az Egyesület legfőbb döntéshozó szerve a tagok összessége, a Közgyűlés.

 

6.2. A Közgyűlés szükség szerint, de évente legalább kettő alkalommal ülésezik. A Közgyűlés ülésein a természetes személy tagok csak saját magukat képviselhetik, más személy meghatalmazására nincs lehetőségük. A jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság tagokat törvényes, önálló képviseletre jogosult képviselőjük vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban meghatalmazott képviselőjük képviseli a Közgyűlés ülésein.

 

6.3. A Közgyűlést az Elnök hívja össze:
6.3.1. az Elnökség nyílt szavazással, egyszerű többséggel hozott határozata alapján;
6.3.2. a rendes tagok legalább 50%-a + 1 fő írásbeli kérelmére;
6.3.3. a Felügyelő Bizottság határozata alapján;
6.3.4. az ügyészség vagy a bíróság kezdeményezésére.

 

- 9 -

6.4. Amennyiben a Közgyűlés összehívására a 6.3.2.-6.3.4. alpontok miatt kerülne sor, az elnök köteles a kezdeményezés napjától számított 15 naptári napon belül összehívni a Közgyűlést. E határidő eredménytelen eltelte esetén a Felügyelő Bizottság elnökének kötelessége összehívni a Közgyűlést.

6.5. A tagokat az ülésről igazolható módon, írásban kell értesíteni a tervezett időpontot megelőző legalább 15 naptári nappal. A meghívónak tartalmaznia kell az ülés pontos helyét, pontos idejét, továbbá annak javasolt napirendjét.

6.6. A Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

6.6.1. az Alapszabály megállapítása és elfogadása;

6.6.2. az Elnökség tagjainak (Elnök, Elnökhelyettes és Elnökségi tagok) megválasztása és visszahívása;

 

6.6.3. a Felügyelő Bizottság elnökének és tagjainak megválasztása és visszahívása;

6.6.4. a tagdíj összegének és befizetési rendjének megállapítása és elfogadása;

6.6.5. az éves költségvetés megállapítása és elfogadása;

6.6.6. az éves beszámoló és közhasznúsági jelentés elfogadása;

6.6.7. az Egyesület szétválásának, más szervezetekkel történő egyesülésének kimondása;

6.6.8. az Egyesület feloszlásának kimondása;

6.6.9. döntés tagfelvételről és tagkizárásról az Elnökség határozata ellen benyújtott kifogás esetén.

6.7. A levezető elnök és a két jegyzőkönyv-hitelesítő személyének megválasztásáról a Közgyűlés az ülés megkezdésekor a jelenlévő, szavazati joggal rendelkező rendes tagok nyílt szavazásával, egyszerű többségével határoz.

6.8. A Közgyűlés határozatképes,

6.8.1. ha a jelenléti ív szerint a szavazati joggal rendelkező rendes tagok legalább 50%-a + 1 fő jelen van.

6.8.2. ha a távolmaradás jogkövetkezményeire a tagok figyelmét a meghívóban kifejezetten felhívták, abban az esetben a határozatképtelenség miatt megismételt ülés az eredeti meghívóban közölt napirendi pontok tekintetében a jelenlévők számától függetlenül.

6.9. A Közgyűlés határozatait általában a jelen lévő, szavazati joggal rendelkező rendes tagok nyílt szavazásával, egyszerű többségével hozza, kivéve a 6.6.1.- 6.6.3., a 6.6.7. és a 6.6.8.pontjait, amelyekben titkos szavazással kell dönteni.

6.10. A 6.6.1., a 6.6.7., és a 6.6.8. pontokba tartozó döntések a jelen lévő, szavazati joggal rendelkező rendes tagok nyílt szavazásával, minősített (kétharmados) többségével hozhatók meg.

6.11. A 6.6.2. és 6.6.3. pontokra vonatkozó döntések a jelen lévő, szavazati joggal rendelkező rendes tagok titkos szavazásával, egyszerű többségével hozhatók meg. A tisztségviselők visszahívására vonatkozó döntések a jelen lévő, szavazati joggal rendelkező rendes tagok titkos

- 10 -

 

szavazásával, minősített (kétharmados) többségével hozhatók meg. A Közgyűlés azt a tisztség-viselőt hívhatja vissza, aki:

6.11.1. az Egyesület céljával, szellemiségével, az Alapszabállyal és egyéb belső szabályzataival össze nem egyeztethető magatartást tanúsít;

6.11.2. szándékos bűncselekményt követ el;

6.11.3. a tisztségéhez kapcsolódó feladatait önhibájából nem látja el és ezzel veszélyezteti az egyesület működését;

6.11.4. önhibájából nem tud az Egyesülettel szemben fennálló elszámolási kötelezettségének eleget tenni;

6.11.5. tartósan, 90 naptári napon túl akadályoztatva van tisztsége ellátásában és ez az Egyesület működését akadályozza;

6.11.6. méltatlanná válik tisztségére azáltal, hogy nyilvánosan erkölcstelen vagy egyébként olyan életvitelt folytat, amely alkalmas arra, hogy másokban megbotránkozást keltsen;

6.11.7. cselekedetével, magatartásával súlyosan sérti az Egyesület érdekeit, jó hírnevét, veszélyezteti annak célját.

6.12. A visszahívásra vonatkozó döntés meghozatala előtt a Közgyűlésnek kötelessége lehetőséget biztosítani a visszahívni szándékozott tisztségviselőnek megvédenie magát, illetve meghallgatni őt.

6.13. A 6.6.9. pontra vonatkozó döntések a jelen lévő, szavazati joggal rendelkező rendes tagok titkos szavazásával, egyszerű többségével hozhatók meg. A kizárásra vonatkozó határozat meghozatala előtt a Közgyűlésnek kötelessége lehetőséget biztosítani a kizárni szándékozott tagnak megvédenie magát, illetve meghallgatni őt, de a döntésben a kizárni szándékozott tag szavazati jogát nem gyakorolhatja.

6.14. Az egyszerű többséggel meghozható döntések esetében szavazategyenlőség esetén nyílt szavazáskor a Közgyűlés ülését levezető elnökének szavazata dönt, titkos szavazáskor a határozati javaslatot elvetettnek kell tekinteni.

 

7.  AZ ELNÖKSÉG

 

7.1. Az Egyesület operatív irányító, vezető szerve az Elnökből, az Elnökhelyettesből, a Titkárból és a Közgyűlés által választott 5 főből álló Elnökség, melynek közvetlen felettese a Közgyűlés. Az Egyesület létszámának változása az Elnökség létszámának változását vonhatja maga után, ennek meghatározása a Közgyűlés döntése alapján történik.

7.2. Az Elnökség tagjait a Közgyűlés titkos szavazással, egyszerű többséggel négy év időtartamra választja meg. További ciklusra bármely tagja újraválasztható. Az Elnökségi tagok mandátumának lejártán túl megszűnik az Elnökségi tagság a tag halálával, lemondásával és

-11-

 

visszahívásával, mely esetekben a Közgyűlés új Elnökségi tagot választ. Az időközben választott új Elnökségi tag megbízatása a már hivatalban lévő Elnökségi tagok mandátumával egyező időpontig szól.

7.3. Az Elnökség szükség szerint, de évente legalább négy alkalommal ülésezik.

7.4. Az elnökségi ülést az Elnökség bármely tagjának írásbeli indítványát követő 15 naptári napon belül az elnök hívja össze valamennyi elnökségi tag előzetes, igazolható módon történő írásbeli értesítésével. A meghívót a tervezett időpontot megelőzően legalább 15 naptári nappal meg kell küldeni az ülés pontos helyének, az ülés pontos idejének és javasolt napirendi pontjainak megjelölésével.

7.5. Az Elnökség üléseire meg kell hívni a Felügyelő Bizottság elnökét és két tagját, akik azon tanácskozási joggal vesznek részt.

7.6. Az Elnökség hatáskörébe tartozik:
7.6.1. a tagfelvételi és tagkizárási döntések meghozatala;

7.6.2. az Egyesület belső szabályzatainak megállapítása és elfogadása;

7.6.3. döntés minden olyan kérdésben, mely nem tartozik a Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe vagy a Közgyűlés határozatában az Elnökség hatáskörébe utal.

7.7. Az Elnökség legalább 4 tagjának jelenléte esetén határozatképes.

7.8. Az Elnökség határozatait konszenzussal hozza, vitás kérdésekben nyílt szavazással, egyszerű többséggel dönt.

7.9. Az Elnökség ügyrendjét maga állapítja meg, döntéseiről és tevékenységeiről a Közgyűlésnek számol be.

 

8.  A FELÜGYELŐ  BIZOTTSÁG

 

8.1. Az Egyesület belső felügyelő, ellenőrző szerve a három tagból álló Felügyelő Bizottság, melynek közvetlen felettese a Közgyűlés.

8.2. A Felügyelő Bizottság elnökét és két bizottsági tagját a Közgyűlés titkos szavazással, egyszerű többséggel négy év időtartamra választja meg. További ciklusra bármely tagja újraválasztható. Az elnök és bizottsági tagok mandátumának lejártán túl megszűnik megbízatásuk az elnök vagy a bizottsági tag egyesületi tagsági jogviszonyának megszűnésével, lemondásával és visszahívásával, mely esetekben a Közgyűlés új elnököt vagy bizottsági tagot választ. Az időközben választott új elnök vagy bizottsági tag megbízatása a már hivatalban lévő Felügyelő Bizottság mandátumával egyező időpontig szól.

8.3 A Felügyelő Bizottság szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülésezik.

8.4. A Felügyelő Bizottságot a bizottság elnöke hívja össze a bizottsági tagok előzetes, igazolható módon történő írásbeli értesítésével. A meghívót a tervezett időpontot megelőzően legalább

-12-

 

15 naptári nappal meg kell küldeni az ülés pontos helyének, az ülés pontos idejének és javasolt napirendi pontjainak megjelölésével.

8.5. A Felügyelő Bizottság csak valamennyi tagjának jelenléte esetén határozatképes.

8.6. A Felügyelő Bizottság határozatait konszenzussal hozza, vitás kérdésekben nyílt szavazással, egyszerű többséggel dönt.

8.7. A Felügyelő Bizottság ügyrendjét maga állapítja meg, munkájáról és megállapításairól írásos jelentésekben tartozik a Közgyűlést tájékoztatni.

8.8. A Felügyelő Bizottság feladata az Egyesület Alapszabályában és egyéb, az Egyesület működését szabályozó jogszabályokban rögzített tevékenységének, gazdálkodásának folyamatos felügyelete és ellenőrzése, az Alapszabály és az Egyesület egyéb belső szabályzatainak megsértésével kapcsolatos és egyéb etikai ügyekben tényfeltáró vizsgálatok lefolytatása.

8.9. A Felügyelő Bizottság a tisztségviselőktől jelentést, az Egyesület tagjaitól, munkavállalóitól tájékoztatást kérhet. A Felügyelő Bizottság vizsgálatai során ülésére -- meghallgatás céljából -- beidézheti az Egyesület bármely tagját. Az idézésnek a tagok kötelesek eleget tenni. Ha az idézett tag két egymást követő alkalommal önhibájából nem tesz eleget megjelenési kötelezettségének, a Felügyelő Bizottság -- az Alapszabály megsértése miatt -- a távol maradó tag kizárására vonatkozó határozati javaslatot terjeszthet elő az Elnökségnek.

8.10. A Felügyelő Bizottság jogosult az Egyesület könyveibe és irataiba -- előzetes értesítés nélkül -- bármikor betekinteni és azokat megvizsgálni.

 

8.11. A Felügyelő Bizottság köteles az intézkedésre jogosult Közgyűlést tájékoztatni, és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy


8.11.1. az Egyesület működése során olyan jogszabálysértés vagy az Egyesület érdekeit

egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése

vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése a Közgyűlés döntését teszi

szükségessé;
8.11.2. a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény merült fel.

8.12. Ha a Közgyűlés a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg a Felügyelő Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó ügyészséget.

 

9.  AZ ELNÖK

 

9.1. Az elnök az Elnökség tagja, közvetlen felettese az Elnökség.

 

 

- 13 -

 

9.2. Az elnök feladatai és hatásköre:


9.2.1. az Egyesület önálló képviselete;

9.2.2. az Egyesület operatív irányítása;

9.2.3. az Egyesület tevékenységének, munkájának szervezése és irányítása;

9.2.4. az éves feladat- és költségvetési tervek elkészítése és Közgyűlés elé terjesztése;


9.2.5. beszámolás a Közgyűlésnek az Elnökség és az Egyesület munkájáról;


9.2.6. kapcsolattartás a lakossággal és más személyekkel;


9.2.7. a támogatók és támogatások szervezése, biztosítása;


9.2.8. a reklám- és propaganda-tevékenységek megszervezése;


9.2.9. szerződések és együttműködési megállapodások megkötése;


9.2.10. az iratkezelés rendjének felügyelete;


9.2.11. a számvitel rendjének felügyelete;


9.2.12. a munkáltatói jogok gyakorlása az Egyesület munkavállalói felett;


9.2.13. a megbízói jogok gyakorlása az Egyesület megbízottjai felett;


9.2.14. a Közgyűlés és az Elnökség határozatainak végrehajtása és végrehajtatása;


9.2.15. minden egyéb feladat, amit a Közgyűlés vagy Elnökség határozatában a

hatáskörébe utal.

 

10.  AZ ELNÖKHELYETTES

 

10.1. Az Elnökhelyettes az Elnökség tagja, közvetlen felettese az Elnökség.

10.2. Az Elnökhelyettes feladatai és hatásköre :

10.2.1. az Elnök helyettesítése ellátása annak távolléte esetén:

10.2.2. mindenben segíti az Elnökség és az Elnök tevékenységét;

10.2.3. a 9.2.6.- 9.2.15. pontokban felsoroltak.

 

 

- 14 –

 

11.  A TITKÁR

11.1.A Titkár az Elnökség tagja, közvetlen felettese az Elnökség.

 

11.2. A Titkár feladatai:

 

11.1.1. az Elnökség és a Felügyelő Bizottság tevékenységének segítése;

11.1.2. az Egyesület szervei által hozott határozatok nyilvántartásainak, a Határozatok Könyvének vezetése;

11.1.3. a Közgyűlés és az Elnökség határozatainak végrehajtása és végrehajtatása;

11.1.4. az egyesület adminisztrációs ügyeinek folyamatos intézése;

11.1.5. iratkezelés és annak rendjének betartatása;

11.1.6. a személyi adatok titkosságának biztosítása;

11.1.7. a számvitel rendjének betartása;

11.1.8. az egyesület pénzügyeinek folyamatosan intézése, a vagyoni eszközök nyilvántartásainak kezelése;

 

11.1.9. pályázati és egyéb forrásokból érkező támogatások elszámolásainak elkészítése az Elnökhelyettessel közösen;

 

11.1.10. a költségvetés tervezéséhez és közhasznúsági jelentés előkészítése az Elnökhelyettessel közösen;

 

11.1.11. minden egyéb feladat, amit a Közgyűlés vagy az Elnökség határozatában a hatáskörébe utal.

 

 

12. ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG

 

 

12.1. Az Egyesület bármely tisztségviselője csak olyan rendes tag lehet, aki magyar állampolgár,

18. életévét betöltötte, büntetlen előéletű, ellene büntetőeljárás nem folyik és a közügyek gyakorlásától nincs eltiltva.

 

12.2. A Khtv. 8.§ (1) bekezdése alapján az Elnökség határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján


12.2.1. kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy


12.2.2. bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként

érdekelt. Nem minősül előnynek az Egyesület cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve az Egyesület által tagjának, a tagsági jogviszony alapján nyújtott, Alapszabálynak megfelelő cél szerinti juttatás.

 

- 15-

 

12.3. A Khtv. 8.§ (2) bekezdése alapján nem lehet a Felügyelő Bizottság elnöke vagy tagja az a személy, aki


12.3.1. az Elnökség tagja,


12.3.2. az Egyesülettel a megbízatásán kívüli más tevékenység kifejtésére irányuló

munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha

jogszabály másképp nem rendelkezik;


12.3.3. az Egyesület cél szerinti juttatásából részesül -- kivéve a bárki által megkötés

nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat, és az Egyesület által

tagjának a tagsági jogviszony alapján nyújtott, Alapszabálynak megfelelő cél

szerinti juttatást --, illetve


12.3.4. a 12.3.1 – 12.3.3. pontban meghatározott személyek hozzátartozója.

12.4. A Khtv. 9.§ (1) bekezdése alapján a közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet az Egyesület vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be -- annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig -- vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.

12.5. A Khtv. 9.§ (2) bekezdése alapján az elnökség valamennyi tagja illetve, a vezető tisztségbe jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.

 

 

13. AZ EGYESÜLET GAZDÁLKODÁSA

13.1.    Az Egyesület gazdálkodásának általános szabályai

13.1.1. Az Egyesület vagyonával önállóan, a Közgyűlés által elfogadott költségvetési terv alapján gazdálkodik, tartozásaiért saját vagyonával felel. A tagok – a tagdíj megfizetésén túl – saját vagyonukkal nem felelnek.

13.1.2. Az Egyesületet a tagok elsődlegesen nem vállalkozási tevékenység céljára alapították. Az Egyesület vállalkozási tevékenységet kizárólag másodlagos jelleggel, a közhasznú céljainak elérését elősegítendő, azokat nem veszélyeztető módon végez.

13.1.3. Az Egyesület a gazdálkodó tevékenysége során elért eredményét nem osztja fel, azt kizárólag az Alapszabályban meghatározott tevékenységeire fordítja.

13.1.4. Az Egyesület az államháztartás alrendszereitől – a normatív támogatás kivételével – csak írásbeli szerződés alapján részesülhet. A szerződésben meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját.

13.1.5. Az Egyesület befektetési tevékenységet nem végez.

 

- 16 -

 

13.1.6. Az Egyesület váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki, vállalkozásának fejlesztéséhez alaptevékenységeit veszélyeztető mértékű hitelt nem vehet fel. Az államtól, illetve államháztartás alrendszereitől kapott támogatást hitel fedezetéül, illetve hitel törlesztésére nem használhatja fel.

13.2.    Az Egyesület bevételei:

 

13.2.1.       a tagok által befizetett tagdíjak, tagi támogatások;

13.2.2. a harmadik személyek (lakosság, vállalkozások, stb.) által befizetett

támogatások;

13.2.3. az államtól, illetve az államháztartás alrendszereitől kapott támogatások;

13.2.4. a közhasznú tevékenységből származó bevételek;

13.2.5. az egyéb, cél szerinti tevékenységből származó bevételek;

13.2.6. a vállalkozási tevékenységből származó bevételek;

13.2.7. egyéb bevételek.

 

13.3.    A tagdíj

13.3.1. Az Egyesület rendes és pártoló tagjai tagdíjat fizetnek.

13.3.2. A tagdíj összegét és befizetésének rendjét mindig a Közgyűlés határozza meg.

13.3.3. Ha a tag a tagdíj befizetésével késedelembe esik, az Elnökségnek kötelessége a fizetési határidőt követő 30. és 60. naptári napon írásban felszólítani a tagdíj-befizetés elmaradásának következményeire. Ha a befizetés a második felszólítás kézhezvételétől számított 15. naptári napon sem történik meg, akkor az Elnökség az Alapszabály tagsági jogviszony megszűnéséről szóló !!! bekezdése szerint jár el.

13.3.4. A tagsági jogviszony megszűnése esetén mind az Egyesület, mind az Egyesületből távozó tag lemond minden, a másik féllel szemben esetlegesen fennálló tagdíjjal kapcsolatos követeléséről.

13.3.5. A tagok által megfizetett Egyesület tagdíj tartalmazza az Országos Polgárőr Szövetség felé fizetendő egy éves egyesületi tagdíj egy főre jutó részének mindenkori  összegét.

 

13.4. Az Egyesület kiadásai:


13.4.1. a közhasznú tevékenységek felmerült közvetlen és közvetett kiadások;


13.4.2. az egyéb cél szerinti tevékenységek felmerült közvetlen és közvetett kiadások;


13.4.3. a vállalkozási tevékenység felmerült közvetlen és közvetett kiadásai.

 

13.4.4. Az Egyesület a közhasznú és egyéb, cél szerinti tevékenységeiből, illetve vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és kiadásait elkülönítetten tartja nyilván.

 

- 17 -

 

 

 

13.4.5. Az Egyesület a közhasznú és egyéb cél szerinti tevékenységeinek, illetve vállalkozási tevékenységének közvetett kiadásait bevételarányosan osztja fel.

 

13.5.    Költségtérítési szabályok

13.5.1. Az Egyesület tagjainak feladataik ellátása során felmerülő jogos, igazolható költségeiket az Egyesület részben vagy egészben megtérítheti.

13.5.2. A költségek megtérítéséről az Elnök és a Titkár közösen dönt, kivéve az elnök részére megtérítendő költségeket. Az Elnök felmerült költségeinek megtérítéséről a Felügyelő Bizottság elnöke és a Titkár közösen dönt.

13.6.    Beszámolási és nyilvántartási szabályok

13.6.1. Az Egyesületre vonatkozó beszámolási és nyilvántartási szabályok tekintetében a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, a számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló-készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 224/2000. (XII. 19.) Korm. rendelet és egyéb jogszabályok az irányadók.

13.6.2. Az Egyesület az éves beszámolóját és közhasznúsági jelentését a tárgyévet követő évben legkésőbb május 31. napjáig saját honlapján is nyilvánosságra hozza.

 

 

14.  VEGYES RENDELKEZÉSEK

 

14.1. Jegyzőkönyvek és határozatok

14.1.1. A Közgyűlés, az Elnökség és a Felügyelő Bizottság ülésein minden esetben jegyző-

könyv készül, amely tartalmazza a jelenlévők nevét és számát (jelenléti ív alapján), a hozzászólások lényegét, döntéseknél a szavazatok számarányát és -- az Elnökség és a Felügyelő Bizottság ülései esetében -- személyét.

 

14.1.2. Az elkészült jegyzőkönyvet a Közgyűlés ülésének esetében a megválasztott

levezető elnök, a jegyzőkönyv-vezető és a két megválasztott jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá; az Elnökség ülésének esetében a jegyzőkönyv-vezető és az Elnökség minden tagja; a Felügyelő Bizottság ülésének esetében a jegyzőkönyv-vezető és a Felügyelő Bizottság minden tagja aláírja.

 

14.1.3. A Közgyűlés, az Elnökség és a Felügyelő Bizottság által hozott határozatokat

számozni kell.

 

14.1.4. A határozatok számának felépítése: „sorszám/év/szerv”, amely a határozatot hozó szerv ülésének éven belüli határozatainak sorszáma / a döntés hozatal idejének év száma négy számjeggyel /  döntéshozó szerv betűjele:  Közgyűlés határozatai esetében: "Kgy.", az Elnökség határozatai esetében: "Eln.", a Felügyelő Bizottság határozatai esetében: "Feb.".

 

- 18 -

 

14.1.5. A Titkár a döntést követő 15 naptári napon belül köteles a Közgyűlés, az Elnökség és a Felügyelő Bizottság által hozott határozatokat az érintettekkel igazolható módon, írásban közölni és az Egyesület honlapján hirdetményben közzétenni.

14.1.6. A Titkár a döntést követő 15 naptári napon belül köteles a Közgyűlés, az Elnökség és a Felügyelő Bizottság által hozott határozatokat a Határozatok Könyvében nyilvántartásba venni, mely tartalmazza a bejegyzés alapjául szolgáló jegyzőkönyv iktatószámát, a határozat számát, a döntés időpontját, módját, tartalmát és hatályát, továbbá a döntést támogatók és ellenzők számarányát. Az Elnökség és a Felügyelő Bizottság határozat-hozatalai esetén a nyilvántartásba be kell vezetni a döntést támogatók és ellenzők személyét is.

14.2.    Az Egyesület képviselete

14.2.1. Az Egyesület önálló képviseletére az elnök, távollétében az elnökhelyettes jogosult.

14.2.2. A magyar állami adóhatóság, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal és az önkormányzati adóhatóságok előtt az alelnök is önálló képviseleti joggal rendelkezik.

14.2.3. Az Egyesület bankszámlája és pénztára felett rendelkezni két elnökségi tag együttesen jogosult, az alábbiak szerint:
a) elsősorban az Elnök és az Elnökhelyettes;
b) az Elnökhelyettes akadályoztatása esetén az Elnök és a Titkár;
c) az Elnök akadályoztatása esetén az Elnökhelyettes és a Titkár.

14.3.    Egyéb rendelkezések

14.3.1. A Közgyűlés, az Elnökség és a Felügyelő Bizottság ülési nyilvánosak, amennyiben ez mások vagy az Egyesület jogát, jogos érdekét nem veszélyezteti. Zárt ülés elrendeléséről a Közgyűlés ülésének esetében a Közgyűlés nyílt szavazással, egyszerű többséggel dönt. Az Elnökség ülésének esetében az Elnök, a Felügyelő Bizottság ülésének esetében annak elnöke jogosult dönteni a zárt ülés elrendeléséről.

14.3.2. Az Elnökség a bírósági nyilvántartásba vételt követő 30 naptári napon belül köteles összeállítani és elfogadni az Egyesület jelen Alapszabálynak és más hatályos jogszabályoknak megfelelő Szervezeti és Működési Szabályzatát, Iratkezelési Szabályzatát és Számviteli Szabályzatát.

14.4. Az Egyesület működése felett az ügyészség – a reá irányadó szabályok szerint – törvényességi felügyeletet gyakorol.

14.5. A jelen Alapszabályban nem szabályozott kérdésekben a mindenkor hatályos magyar jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

 

14.6. Az Egyesület tagjairól készült nyilvántartás (mely nem nyilvános) az Alapszabály mellékletét

képezi.

 

 

-19 -

 

 

 

14.7. Jelen alapszabályt az 2006. augusztus 31. napján  keltezett és jogerőre emelkedett okirat

módosításaként egységes  szerkezetbe foglalva az Egyesület  Közgyűlése a mai    napon

jegyzőkönyve szerint fogadta el.  Rendelkezései e naptól  hatályosak, a bírósági végzést

követően válik jogerőssé.

 

 

Tác, 2010. január 24.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asztali nézet